"Bad Trip"

Varför händer det:

En dålig tripp kan skapas av en personen som tar den psykedeliska drogen och blir överväldigad av effekterna från en eller fler droger, situationen kan även vara överväldigande för den som hjälper individen som antänt. Se till att respektera dina gränser och gör ingenting du blir obekväm av, ring alltid hjälp (112, Maria Ungdom), du kommer att behöva stöd!

 

Symptom:

- Desorientering (psykiskt tillstånd) personen är förvirrad ifråga         om rum, tid och personlighet. 

- Andningssvårigheter (personen är medvetslös eller kan inte             andas)

- Panik 

- Rädsla 

- Hallucinationer

Vad ska du göra

Erbjud personen en känsla av säkerhet: 

  • Om möjligheten finns, för den drabbade personen till ett avlägset ställe; tyst och med så lite människor omkring som möjligt. 

  • Berätta för personen vem du är och att du är där för att hjälpa personen och stanna med den. Kroppskontakt eller fysisk närhet ger personen en känsla av säkerhet. Dock, var försiktig med fysisk kontakt med främlingar då det riskerar trigga ångest i personen. 

Ge vägledning: 

  • Personer som snedtänder förlorar oftast känslan för tid och rum; berätta för den drabbade vart ni är och uppdatera om hur långt tiden har gått. 

  • Prata lugnt och försök att styra dina tankar i en positiv riktning. 

  • Uppdatera den drabbade att 1. deras tillstånd kommer ifrån substansen de har konsumerat 2. deras snedtändning kommer att gå över 3. allt kommer bli okej. 

Uppmana välmående:

  • Ge den drabbade något att dricka. (OBS! Ej koffein, energidrycker, alkohol etc. då det triggar ytterligare symptom av snedtändning) 

  • Se till att den drabbade inte överhettas eller är kallsvettas. 

  • Om den drabbade andas för snabbt (hyperventilerar), simulera en kontrollerad andning till personen i vanlig takt. 

Hjälp:

  • Om du vill ringa en annan person eller doktor för att du inte kan eller vill inte hantera en situation på egen hand, kommunicera det till den drabbade personen. Om du är överväldigad av situationen eller om du är osäker på om den drabbade är i behov av medicinsk assistans: Ring ambulans.

Undvik

  • Hallucinogener (LSD, Acid etc)

    • Försök inte att självmedicinera dig

    • Att mer av samma eller annan drog (som exempelvis alkohol) ska hjälpa är en myt och kommer förvärra situationen.

    • Se till att inte röra drogen med händerna då den kan absorberas av huden på handflatan.